niedziela, 16 lutego 2014

Złe oko

 Kiedy w Grecji poskarżysz się na ból głowy lub zmęczenie i zły humor, każdy Ci powie, że rzucono na Ciebie urok- "se matiasan".... Na początku wydawało mi się to głupie, dopóki sama tego nie doświadczyłam. Ból głowy, który odczuwałam na czole,a do tego zmęczenie nie ustawały przez kilka dni, nie pomagały żadne tabletki. Wtedy sąsiadka zaproponowala mi, że mnie " oduroczy" . Nie miałam wiele do stracenia więc zgodziłam się na to. Do szklanki nalała trochę wody, zrobila trzy razy nad nią znak krzyża i  wlała powoli 3 krople oliwy ,szepcząc przy tym jakiąś modlitwę. Okazało się, że 3 krople oliwy złączyły się w jedną na powierzchni wody więc byłam zauroczona. Potem musiałam wypić 3 łyczki tej wody, a resztę wylać do doniczki z kwiatkiem!  Ból głowy poszedł w zapomnienie...
Zauroczyć może każdy każdego nawet o tym nie wiedząc. Kiedy ktoś komuś czegoś zazdrości, albo nawet
   kogoś podziwia możena niego rzucić urok
Niektóre osoby wiedzą, że łatwo rzucają "złe oko". Plują wtedy 3 razy i mówią: "Zebym Cię nie zauroczył/-a"....Dlatego chyba kobiety tak niechętnie chodzą na spacery z noworodkami, bo kiedy każda napotkana babcia zaczyna pluć na dziecko musi to być nieprzyjemne i niehigieniczne...Każdy noworodek obowiązkowo ma agrafkę z niebieskim szklanym oczkiem, które ma go chronic przed zauroczeniem...
Niebieskookie, dodatkowo urodzone w sobotę osoby najczęściej rzucają urok. Stąd też wziął się talizman w postaci niebieskiego oczka, który ma nas chronić.
Grecki Koścół Ortodoksyjny uznaje wiarę w rzucanie uroków oraz w odczynianie ich, ale tylko poprzez modlitwy. Każdy pop może oduroczyć rodzinę lub dom kiedy dzieją się w nim dziwne rzeczy lub kiedy dziecko nieustannie płacze, specjalną modlitwą.
Prawie każda kobieta w naszej wsi zna metody na oduroczenie (ale jest też wiele osób , które nie potrafi lub nie chce tego robić). Jest ich naprawdę wiele. Niektóre nie odczyniają za pomocą modlitwy i tego kościół nie popiera. 
W dodatku każda osoba która zrzuca z kogoś urok jest narażona, że zrobi to źle i urok przejdzie na nią.
Kobiety te znają jakieś sekretne zaklęcia, których nie mogą wyjawić, gdyż straciłyby moc i nie mogłyby więcej odczyniać uroków. Kobieta może zdradzić zaklęcie jednorazowo tylko  mężczyźnie, a mężczyzna tylko kobiecie bo inaczej nie zadziała....


Talizmany w róznych postaciach



Mam nadzieję, że podczas następnej wizyty w Grecji "złe oko" was nie dopadnie....


2 komentarze: